تصفیه هوا | فیلتر هوا | تعویض فیلتر هوا

آیا تصفیه هوا ترکیبات آلی فرار را از بین میبرد؟

 

یک ترکیب آلی فرار (VOC) چیست؟

"ارگانیک" یک واژه مهم برای هر کسی است که می خواهد یک سبک زندگی سالم داشته باشد. محصولات ارگانیک تضمین میکنند می که ما را از مواد شیمیایی ، ناخالصی ها دور نگه دارند.

ترکیبات آلی فرار یا VOC ها در زندگی روزمره تقریباً همه جا وجود دارند و عامل اصلی در آلودگی و کیفیت پایین هوا هستند. آنچه شما باید درباره آنها بدانید در اینجا آمده است:

 

 

 

 

من در مورد ترکیبات آلی شنیده ام. چه چیزی در مورد یک ترکیب آلی فرار متفاوت است؟

 

یک ترکیب آلی هر ماده شیمیایی است که حاوی کربن باشد. بدن ما و همه موجودات زنده از آنها تشکیل شده است. رایج ترین ترکیبات آلی قندها ، چربی ها ، پروتئین ها و الکل ها هستند. ترکیبات آلی فرار زیرمجموعه ای از این مواد شیمیایی هستند که تمایل به بخار شدن یا انتشار گاز در دمای اتاق دارند.

 

چند نمونه متداول از VOC ها کدامند؟

 

از نظر شیمیایی ، رایج ترین VOC هایی که مردم روزانه با آن روبرو می شوند عبارتند از: بنزن ، اتیلن گلیکول ، فرمالدئید ، متیلن کلراید ، تتراکلر اتیلن ، تولوئن ، زایلن و بوتادین. این مواد شیمیایی در بسیاری از محصولات خانگی وجود دارد ، از جمله رنگ ها ، مواد تمیز کننده ، خوشبو کننده های هوا ، سموم دفع آفات ، سوخت ها ، گاز پخت و پز ، و صنایع دستی مانند چسب.

 

آیا VOC ها باعث آلودگی هوا می شوند؟

 

بله ، اما نه کاملاً به تنهایی. سوزاندن سوخت ها - از جمله گاز ، چوب ، زغال سنگ ، گاز طبیعی و گازوئیل - VOC ها را در جو آزاد می کند. در نور خورشید ، آنها با اکسیدهای نیتروژن ترکیب می شوند و واکنش می دهند و ازن را در سطح زمین ایجاد می کنند. در ترکیب با ذرات معلق و سایر آلاینده ها ، این ازن مه دود ایجاد می کند که باعث کاهش دید و ایجاد خطرات سلامتی می شود.

 

VOC ها چه خطراتی برای سلامتی دارند؟

اثرات بهداشتی در معرض VOC - از طریق تنفس ، لمس یا بلع - بسته به مدت زمان قرار گرفتن در معرض ، و سمیت و غلظت ماده شیمیایی ، متفاوت است. قرار گرفتن در معرض حاد (کوتاه مدت) می تواند منجر به سردرد ، سرگیجه ، خواب آلودگی ، حالت تهوع و تحریک چشم و گلو شود. افراد مسن و کسانی که بیماری های زمینه ای دارند ، مانند آسم ، ممکن است بیشتر مستعد واکنش باشند. برخی مطالعات ارتباط طولانی مدت با ترکیبات آلی غیر فرار را موثر در ابتلا به سرطان و بیماری های کلیه نشان داده اند.

 

بنابراین ، اگر بسیاری از منابع VOC در اطراف خانه من هستند ، آیا باید در خانه بیشتر نگران باشم؟

 

قطعا. طبق EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست) ، غلظت VOC در محیط داخلی می تواند تا پنج برابر بیشتر از فضای باز باشد. و در مواردی از فعالیت های شیمیایی سنگین ، مانند از بین بردن رنگ ، غلظت ها می توانند به 1000 برابر سطح بیرونی برسند.

 

آیا آستانه ای برای غلظت VOC از حالت امن به نا امن وجود دارد؟

 

برای قرار گرفتن در معرض VOC در خانه ها محدودیتی وجود ندارد ، اما توصیه هایی برای ترکیبات منفرد ارائه شده است - به ویژه آنهایی که شناخته شده اند دارای اثرات بهداشتی یا سرطان زایی قابل توجهی هستند. به عنوان مثال تحقیقات سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض فرمالدئید به مدت 30 دقیقه با غلظت 81 قسمت در میلیارد (ppb) باعث تحریکات حسی می شود. غلظت 100 ppb و قرار گرفتن در معرض طولانی تر خطر سرطان بینی را افزایش می دهد.

 

چه کاری می توانم انجام دهم تا میزان مواجهه خود را به حداقل برسانم؟

 

VOC ها در رنگ و اثاثیه ما بسیار رایج است ، به طوری که پاک کردن خانه از آنها واقع بینانه نیست. اما راه هایی وجود دارد که می توانید بسیاری از مواد شیمیایی را از هوای خانه خارج کنید. برای شروع ، استفاده از محصولات تمیز کننده طبیعی را در نظر بگیرید یا از جوش شیرین ساده و سرکه به جای شوینده های شیمیایی استفاده کنید. هنگام پخت و پز ، نقاشی یا تمیز کردن با باز کردن پنجره ها و روشن کردن فن موجب تصفیه هوا خانه شوید. در همان زمان ، یک تصفیه هوا با فیلتر HEPA که دارای یک لایه کربن فعال باشد ، می تواند تا 99 درصد الاینده ها را به دام بیندازد و تصفیه هوا را به صورت کامل تری انجام دهد.

 

 

نتیجه گیری

 

موثرترین روش برای بهبود هوای داخل خانه شما کاهش یا حذف منابع آلاینده و تهویه با هوای تمیز در فضای باز است. علاوه بر این ، تحقیقات نشان می دهد که تصفیه هوا می تواند مکمل موثری برای کنترل منبع آلودگی و تهویه مناسب باشد. استفاده از یک تصفیه هوای قابل حمل و یا به روزرسانی فیلتر تصفیه هوا در یا سیستم گرمایش مرکزی می تواند به بهبود کیفیت هوای داخلی کمک کند. دستگاه های تصفیه هوا قابل حمل که به دستگاه های تصفیه هوا یا ضدعفونی کننده هوا نیز معروف هستند ، برای تصفیه هوا در یک اتاق یا منطقه واحد طراحی شده اند. فیلترهای کوره مرکزی یا HVAC برای تصفیه هوا در یک خانه طراحی شده اند. تصفیه هوا قابل حمل و فیلترهای HVAC می توانند آلودگی هوای داخل خانه را کاهش دهند.

کاهش غلظت VOC ها در داخل و خارج از خانه یک هدف مهم بهداشتی و زیست محیطی است. برای کیفیت هوای داخل خانه ، کلیه ترکیبات شیمیایی آلی که ترکیبات آنها امکان تبخیر در شرایط عادی جوی را می دهد ، VOC ها در نظر گرفته می شوند و باید در هر ارزیابی از تأثیرات کیفیت هوای داخلی در نظر گرفته شوند.

 

 بیشتر بدانید:

 

خرید یک تصفیه کننده هوا برای خانه

چند راه برای پاکسازی ریه ها

معرفی چهار گیاه تصفیه کننده هوای منزل

تصفیه هوای خانه و ویروس کرونا

نحوه کار فیلتر های HEPA