تصفیه هوا | کرونا | فیلتر هوا

تصفیه هوای خانه و ویروس کرونا

 

 

گسترش COVID-19 از طریق ذرات و قطرات موجود در هوا اتفاق می افتد. افرادی که به ویروس آلوده شده اند می توانند هنگام بازدم ذرات و قطرات مایعات تنفسی حاوی ویروس SARS CoV-2 را در هوا آزاد کنند (به عنوان مثال ، تنفس آرام ، صحبت کردن ، آواز ، ورزش ، سرفه ، عطسه). قطرات یا ذرات ویروس در طیف وسیعی از اندازه ها متفاوت هستند - از قابل مشاهده تا میکروسکوپی. قطره ها و ذرات عفونی پس از بازدم ، از فرد (منبع) به سمت خارج حرکت می کنند. این قطرات حامل ویروس و انتقال عفونت هستند.

در داخل خانه ، قطرات و ذرات بسیار ریز از طریق فضای اتاق پخش می شوند و می توانند افراد درون محیط خانه را آلوده کنند.

اگرچه خطر عفونت از طریق تنفس در ذرات حامل ویروس ، با فاصله از افراد آلوده و با گذشت زمان کاهش می یابد ، اما برخی شرایط خطر عفونت را افزایش می دهند : 1- به مدت طولانی در فضای بسته ماندن ، به ویژه در محیط هایی که تهویه مناسب و تبادل با هوای خارج ناکافی است 2- فعالیت هایی که باعث افزایش انتشار مایعات تنفسی می شوند ، مانند ورزش مدت 3- طولانی قرار گرفتن در معرض (به عنوان مثال بیشتر از چند دقیقه) در فضاهای شلوغ ، به خصوص اگر ماسک پوشیدن نشده باشد و یا نادرست پوشیده شده باشد.

 

 

 

اقدامات ساده ای وجود دارد که می تواند برای کاهش انتقال COVID-19 از طریق هوا که عمل اصلی انتقال ویروس کرونا است انجام شود به عنوان مثال:

تهویه طبیعی هوای خانه را افزایش دهید

بازکردن درها و پنجره ها در یک تایم کوتاه از روز میتواند موثر باشد همچنین اگر بالاترین پنجره خانه و پایین ترین پنجره از لحاظ ارتفاع را باز کنید هوا بهتر جریان پیدا میکند همچنین میتوانید با استفاده از فن یا پنکه و قرار دادن آن در جلوی پنجره هوا را در جریان بیندازید برای این منظور بهتر است ابتدا جهت وزش باد را مشخص کنید سپس فن را در جهت وزش باد جلوی پنجره قرار دهید تا هوای خانه با هوای بیرون جابه جا شود.

از کولرهای آبی استفاده کنید

کولر های آبی برای خنک سازی و افزایش رطوبت نسبی در محیط داخلی استفاده می شوند. این دستگاه ها هنگام کار (با پنجره های باز) ، باعث افزایش قابل توجه تهویه با هوای خارج می شوند.و درصد انتقال ویروس را کاهش میدهند.

از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

دستگاه های تصفیه هوا انواع بسیار متفاوتی دارند و نوع فیلتر های آن ها تعیین کننده کاربرد و میزان پاکسازی آن هاست . به عنوان مثال دستگاه هایی که از فیلتر مدیوم برخوردار باشند آلرژی را کاهش میدهند دستگاه های مجهز به فیلتر deodorozation  انواع بو و دود را جذب میکنند و دستگاه های دارای فیلتر موثر ذرات معلق یا HEPA  تا 99.98%  انواع ویروس ها از جمله ویروس سارس که عامل ایجاد ویروس کرونا است از بین میبرند.

 دستگاه هایی که مجهز به سیستم نوین  NAV)natural air vaccine) باشند با تولید آنیون هایی با عصاره طبیعی مرکبات و واکنش آن با رادیکال های OH می تواند انواع باکتری ها و ویروس ها باقیمانده در هوا را به طور موثری از بین ببرد. این سیستم در دستگاه تصفیه هوای نایس مدل CHA-G500A  موجود است.

اگرچه پیشرفت در تهویه و تمیز کردن هوا به خودی خود نمی تواند خطر انتقال ویروس SARS-COV-2  را به طور کل از بین ببرد اما EPA  توصیه می کند که برقراری تهویه هوا با هوای خارج و فیلتراسیون هوا به عنوان اجزای مهم یک استراتژی بزرگتر که شامل فاصله فیزیکی ، پوشیدن انواع ماسک های صورت ، تمیز کردن سطح ، شستن دست و سایر موارد احتیاطی در نظر گرفته شود.

 

بیشتر بدانید:

 

معرفی سیستم جدید فیلتراسیون ویروس کرونا

چند راه برای پاکسازی ریه ها

آیا دستگاه تصفیه هوا بوی دود را حذف میکند؟

فاکتور های مهم در انتخاب دستگاه تصفیه هوا

اهمیت یون های منفی