تصفیه هوا | تعویض فیلتر هوا | فیلتر هوا

حذف مواد شیمیایی سرطان زا با تصفیه هوا

حذف قطعی آلاینده های سرطان زا با تصفیه هوا

 

اگر از بیماری مزمن ریوی مانند آسم رنج می برید ، به احتمال زیاد از تمام خطرات احتمالی تنفس در مواد شیمیایی برای سلامتی بسیار آگاه هستید. به عنوان مثال ، فرمالدئید یک سرطان زای مضر است که افرادی که دارای مشکلات تنفسی هستند می خواهند تا آنجا که ممکن است از قرار گرفتن در معرض آن خودداری کنند. حتی اگر ریه های سالمی دارید ، فرمالدئید ممکن است خطری برای سلامتی شما ایجاد کند و علائم مختلفی را ایجاد کند. بر اساس گزارش CDC ، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سطوح بالای فرمالدئید با سرطان نادر بینی و گلو در کارگران مرتبط است.

 

متأسفانه فرمالدئید تقریباً در هر خانه ای یافت می شود . در حالی که ممکن است نتوانید قرار گرفتن در معرض آن را به طور کامل از بین ببرید ، راه هایی وجود دارد که می توانید خطر را کاهش دهید و خود و خانواده خود را در خانه سالم نگه دارید. در ادامه میپردازیم که فرمالدئید چیست ، در کجا ممکن است آن را دربیابید ، و چگونه می توانید آن را حذف کنید.

 

فرمالدئید چیست و چه چیزی باعث ایجاد فرمالدئید در خانه شما می شود؟

 

فرمالدئید یک ماده شیمیایی بی رنگ با بوی قوی است که اغلب در تولید محصولات مختلف از جمله چوب های فشرده (کامپوزیت) ، چسب ، پارچه ها و مواد عایق استفاده می شود. همچنین از آن به عنوان ضدعفونی کننده صنعتی ، قارچ کش و میکروب کش استفاده می شود. در حالی که ساخته دست بشر است ، می تواند به طور طبیعی نیز ایجاد شود. این ماده توسط فرایندهای متابولیکی اکثر موجودات زنده ، هر چند در مقادیر کم ، تولید می شود. در دمای اتاق ، فرمالدئید تبدیل به گاز می شود که از اجاق گاز و شومینه ها، و همچنین در خارج از منزل در گازهای گلخانه ای یافت می شود.

 

از آنجا که فرمالدئید در تولید بسیاری از وسایل خانه - از مبلمان تا لوازم آرایشی - استفاده می شود ، در هر خانه ای وجود دارد.

غلظت بیشتر فرمالدئید در خانه های نوساز و همچنین در خانه هایی با افراد سیگاری یافت می شود.

 

 

 

 

قرار گرفتن در معرض فرمالدئید چه ضرری برای سلامتی دارد؟

گزارشی از کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی نشان داد که فرمالدئید به طور معمول در داخل و خارج از خانه در سطوح پایین وجود دارد ، معمولاً کمتر از "0.03 قسمت فرمالدئید در هر میلیون قسمت هوا (ppm)". این بدان معناست که اکثر مردم با مقداری فرمالدئید در تماس هستند.

 با این وجود ، برخی از افراد نباید در معرض تنفس حتی مقدار کمی فرمالدئید قرار گیرند این افرد شامل:

 

بچه های جوان ، افراد مسن ، زنان حامله

افراد مبتلا به آسم ، برونشیت یا سایر بیماری های تنفسی یا بیماری مزمن

برخی از علائم قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت فرمالدئید در خانه عبارتند از:

سرفه کردن ، چشمان اشک آلود ، سردرد ، سرگیجه ، حالت تهوع ، خون دماغ ، گلو درد

افراد مبتلا به آسم ، اختلال انسدادی مزمن ریوی (COPD) یا سایر بیماری های تنفسی ممکن است هنگام قرار گرفتن در معرض فرمالدئید ، حتی برای مدت کوتاه ، دچار مشکلات تنفسی شوند.

مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض فرمالدئید می تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان (به ویژه مواردی که بر بینی و گلو تأثیرگذار است)، افزایش دهد. این مورد به ویژه در ارتباط با متخصصانی که به طور بالقوه در محل کار قرار دارند صادق است.

 

فرمالدئید در کجا یافت می شود؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم ، فرمالدئید تقریباً در هر گوشه ای از خانه شما یافت می شود. از آنجا که این ماده شیمیایی برای تولید محصولات مختلف استفاده می شود ، گازدهی آن می تواند در هر جایی حتی رنگ دیوارهای اتاق خواب شما رخ دهد. در اینجا ، ما وجود فرمالدئید را در اتاق خواب حمام و  آشپزخانه بررسی می کنیم ، بنابراین شما می توانید از کالاهای خانگی که ممکن است فرمالدئید ترشح کنند آگاه شوید.

 

دیوارها و کف

فرمالدئید ممکن است در رنگ دیوارهای شما وجود داشته باشد. اگر روی دیوارهای خود روکش چوبی دارید ، ممکن است فرمالدئید نیز در آنجا وجود داشته باشد.

 

قاب تخت ، نیمکت خواب و کمد

درست است-اگر مبلمان اتاق خواب شما از محصولات چوبی فشرده مانند تخته فیبر ، تخته سه لا یا تخته خرده چوب ساخته شده است ، ممکن است در ساخت آن از فرمالدئید استفاده شده باشد. در دمای اتاق در خانه ، فرمالدئید تبدیل به گاز شده و در هوایی که تنفس می کنید آزاد می شود.

 

کمد

کمد شما محل دیگری است که فرمالدئید در آن یافت می شود. پوشاک ساخته شده با رنگ پارچه یا هر چیزی که روی آن اسپری مقاوم در برابر چین و چروک یا مقاوم در برابر آتش وجود داشته باشد ، می تواند با استفاده از فرمالدئید ساخته شود ، بنابراین در هر مکانی که لباس های خود را ذخیره می کنید ممکن است دارای این ماده شیمیایی باشد.

 

 

دستمال کاغذی

در فرآیند تولید دستمال کاغذی اغلب از فرمالدئید استفاده می شود. بنابراین ، در حالی که نمی توانید به طور کامل استفاده از این محصول را متوقف کنید ، ممکن است ارزش آن را داشته باشید که نسخه "سازگار بات محیط زیست" را که از آن استفاده نمی کند ، خریداری کنید.

 

شامپو و محصولات شستشوی بدن

باز هم ، نحوه تولید شامپوها و صابون های شما-اگرچه محصولات طبیعی یا ارگانیک بالقوه در بازار وجود دارد-ممکن است با فرمالدئید به عنوان یک ماده نگهدارنده و ضد باکتری پردازش شود. در حالی که این امر به باقی ماندن شامپوی شما برای بیش از یک یا دو هفته کمک می کند ، این بدان معناست که ممکن است با مواد شیمیایی مضر خود را شست و شو دهید.

 

محصولات آرایشی و بهداشتی و شخصی

محصولاتی مانند لاک ناخن ، لوازم آرایش ، اسپری مو یا حالت دهنده ها می توانند در کارخانه با استفاده از فرمالدئید تهیه شوند. همانطور که در کابینت ها یا قفسه های شما قرار دارد ، ممکن است مواد شیمیایی را به شکل گاز در هوا منتشر کند.

 

فرمالدئید در آشپزخانه

  گزارش می دهد که سطح فرمالدئید با گذشت زمان کاهش می یابد و بیشتر آن طی دو سال آزاد می شود. با این حال ، برای خانه های جدیدتر با عایق بیشتر ، حرکت کمتر هوا ممکن است باعث شود فرمالدئید  به مدت طولانی تری باقی بماند.

 

اجاق گاز شما

گاز طبیعی یکی از مواردی است که تولید کنندگان مقصر فرمالدئید آن نیستند. در عوض ، گاز طبیعی به تنهایی فرمالدئید ، همراه با دی اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن ، از خود ساطع می کند. به همین دلیل استفاده از هود هنگام پخت و پز روی اجاق گاز بسیار مهم است.

 

فرمالدئید در اتاق نشیمن

 

مبل و میزها

اگر مبلمان چوبی فشرده یا پارچه های مصنوعی روی نیمکت ها یا صندلی های خود دارید ، این احتمال وجود دارد که مقداری فرمالدئید در هوای اتاق نشیمن خود داشته باشید. این امر به ویژه در مورد نیمکت ها و صندلی هایی که مقاوم در برابر آتش هستند صادق است - در فرایند تولید آن ها از فرمالدئید استفاده می شود.

 

شمع و خوشبو کننده هوا

همانطور که محصولات مراقبت شخصی می توانند حاوی فرمالدئید باشند ، شمع ها و خوشبو کننده های هوا نیز می توانند باعث بو و احساس بهتر خانه شوند. هنگام اسپری کردن یا سوزاندن این محصولات ، ممکن است فرمالدئید را در هوا آزاد کنید. بسیاری از این نوع محصولات را می توان با این ماده شیمیایی تولید کرد ، بنابراین ممکن است بخواهید به دنبال محصولاتی باشید که سازگار با محیط زیست هستند.

راه هایی برای کاهش و حذف فرمالدئید در خانه

 

دانستن اینکه تمام بخش های خانه شما ممکن است گاز فرمالدئید را در خانه پخش کند ممکن است مایوس کننده باشد اما زمانی که منبع یک نوع از آلودگی را بدانید بهتر میتوانید آن را حذف و یا کنترل کنید

در ادامه راه هایی برای جلوگیری از انتشار بیستر فرمالدئید در خانه را بررسی میکنیم

اجازه ندهید دود تنباکو - مخصوصاً در داخل خانه ،باقی بماند. دود ناشی از محصولات دخانی می تواند باعث افزایش غلظت فرمالدئید شود.

خانه خود را اغلب تهویه کنید - توصیه می شود که افزایش هوای تازه در سراسر خانه می تواند به کاهش فرمالدئید کمک کند. این کار را می توانید با بازکردن پنجره ها در اتاق های مختلف خانه انجام دهید.

-قبل از اینکه مبلمان تازه خریداری شده را به خانه بیاورید ، توصیه می شود که اجازه دهید چند روز خارج از فضای زندگی شما (بدون بسته بندی) در حیاط یا در گاراژ بمانند. بنابراین گازهای باقی مانده در آن ها  آزاد می شود.

رطوبت خانه خود را کنترل کنید-نه تنها حفظ رطوبت در خانه می تواند خطر رشد کپک را کاهش دهد ، بلکه می تواند به جلوگیری از انتشار گاز وسایل موجود در خانه نیز کمک کند. هنگامی که هوا گرمتر و مرطوب تر است ، مقدار فرمالدئید آزاد شده ممکن است افزایش یابد.

شومینه یا اجاق چوبی خود را به خوبی تهویه و تمیز نگه دارید-بدون تمیز کردن و تهویه مناسب ، تجمع مواد شیمیایی می تواند سبب ایجاد فرمالدئید شده و در هوا پخش شود.

همه لباس ها را قبل از پوشیدن شستشو دهید

تولید کنندگان اغلب از مواد شیمیایی مانند فرمالدئید برای کاهش جمع شدن و مقاوم ساختن پارچه ها در برابر چین و چروک استفاده می کنند. حتی یک بار شستشو می تواند مواد شیمیایی باقی مانده را قبل از تماس با پوست شما حذف کند. همین عمل باید در مورد ملافه ، پتو و حوله نیز انجام شود.

بهترین نوع محافظت ، پیشگیری است. هرچه فرمالدئید کمتری وارد خانه شما شود ریسک کمتری متحمل می شوید.

راه حل ما

پس از انجام اقدامات احتیاطی ذکر شده در بالا ، ممکن است تصفیه کننده هوا nais را برای کاهش سطح مواد شیمیایی مانند فرمالدئید در نظر بگیرید. فناوری منحصر به فرد آن در واقع این مواد شیمیایی را در سطح مولکولی تجزیه می کند و هوای خانه شمارا به طرز موثری تصفیه میکند.

 

بیشتر بدانید:

 

آیا تصفیه هوا ترکیبات آلی فرار را از بین میبرد؟

با تصفیه هوا از کسلی و بیحالی دور بمانید؟

معرفی چهار گیاه تصفیه کننده هوای منزل

تصفیه هوای خانه و ویروس کرونا

آیا دستگاه تصفیه هوا بوی دود را حذف میکند؟